تبلیغات
تست روانشناسی اضطراب ،افسردگی ،خشم ،دلهره، اضطراب و فشارهای روانی - ادامه مهارت های مقابله با خشم
تاریخ : شنبه 26 دی 1394 | 04:47 ب.ظ | نویسنده : دکتر جمشید آرام
ادامه مهارت های مقابله با خشم
هنگام عصبانیت حس خود را با دیگران در  میان بگذارید. به دوستان خود اعتماد کرده و از این طریق تفکرات منفی ذهنتان را بیرون ریخته و از شر آنها خلاص شوید.
احساس خشم و انرژی مازاد خود را با انجام حرکات بدنی تخلیه نمایید. این حرکات می تواند شامل یک پیاده روی سالم، دوچرخه سواری و یا یک تنفس عمیق در هوای آزاد باشد.
در مورد مشکل پیش آمده به بهترین وجه ممکن قضاوت نمایید. مثبت فکر کردن و عشق به دیگران را بیاموزید و تفکرات مخرب را رها نمایید.
هنگامی که خشمگین می شوید به خود کمی استراحت داده و عجولانه تصمیم نگیرید. از موقعیت مکانی و زمانی ماجرا تا آرام گرفتن کامل خود فاصله بگیرید و هنگام آرامش موضوع را بررسی کنید.
همدلی را در خود تقویت نمایید. خود را جای دیگران قرار داده و از دید آنها به مسائل بنگرید. سعی کنید آنها را متوجه حس همدردی خود نمایید طوری که درک کنند شما آنها را کاملا می فهمید ولی به عنوان یک انسان، حقوقی نیز برای خود قائلید که برخی مواقع ملزم به دفاع از آن می باشید.
سریع قضاوت نکنید. برای قضاوت های خود دلیل احساسی را کنار گذاشته و به مستندات تکیه کنید. بنابراین قضاوت را به زمانی که آرامتر هستید موکول نمایید.
گذشت کنید و ببخشید، بخشندگی هرگز به معنای فراموش کردن مسئله نمی باشد بلکه کنار آمدن با آن است. این عمل را تمرین و لذت آن را تجربه نمایید. لذتی را که از بخشندگی ناشی می شود، با حس ذلت حاصل از خشم مقایسه نمایید. در این صورت حتما بخشندگی را انتخاب خواهید کرد.
از تمرینات کوچک آغاز کنید. در هر مرحله ای که قادر به مهار خشم می شوید خود را تشویق نمایید و خوشحال باشید و برای خود پاداشی هر چند کوچک در نظر بگیرید.
از سرزنش خود و دیگران بپرهیزید. هنگام خشم، سرزنش ساده ترین راه برای رهایی از این حس می باشد زیرا کشف روش های جدیدی برای کسب آرامش و شادی نیازمند تلاش بسیار می باشد اما بهتر این است که این روش را آزمایش و آرامش طولانی مدت را تجربه کنید.
هنگام خشم تنها به مسئله پیش آمده در همان زمان و مکان و دلایل آن بپردازید. لطفاً به شدت از یادآوری سوابق و کدورت های پیشین بپرهیزید و با به میان آوردن دوباره آنها باعث افزایش شدت مسئله و خشم بیشتر در خود نشوید.
هنگام خشم از انجام اعمال غیر ارادی مانند فحاشی، توهین، دادزدن، کتک زدن بپرهیزید. زیرا در آن زمان کنترلی بر خود ندارید و هنگام بازگشت به حالت عادی پشیمان خواهید شد ولی احتمالاً دیگر برای جبران روابط دوستانه از دست رفته جایی نمی ماند.
همان طور که گفته شد خشم ظاهر مسئله می باشد و احساساتی مانند نگرانی، اضطراب، خودکم بینی و احساساتی از این قبیل آن را بنا می نهند. در نتیجه برای مهار خشم ابتدا باید به مهار این عوامل بپردازیم زیرا اگر این احساسات به موقع و بجا بروز کنند دیگر به صورت نیروهای بالقوه منفی جمع نخواهد شد و در زمان احساس ضعف و با بروز خطر در قالب خشم پدیدار نمی شود.
اعتماد به نفس خود را بالا ببرید. به خود اعتماد کنید و به دنبال راه حل های دست یابی به موفقیت باشید. هنگام خشم به اهداف برتر خود در زندگی فکر کنید و به جای هدر دادن انرژی برای پرخاشگری و رفتار خشمگینانه آن نیرو را صرف تفکرات جدید و راه حل ها کنید. در واقع تفکرات سازنده خود را جایگزین حالات مخرب ناشی از خشم نمایید.
در مورد انتظاراتی که از خود، دیگران و محیط اطراف دارید واقع بین باشید. انتظارات غیر منطقی از خود و دیگران نداشته باشید. زیرا در صورت برآورده نشدن انتظارات، لطمه خورده و در نتیجه خشم در شما ایجاد می شود.
نتایج حاصل از عصبانیت و خشم خود را یادداشت نمایید. در این صورت متوجه خواهید شد که این نتایج، تنها آزار و ناراحتی برای شما و دیگران میباشد. رنجش، آزردگی و به هدر رفتن انرژی مثبت تنها نتیجه حاصل از خشم است. حالا با دیدن یاداشت ها باز هم حاضر به پذیرش این نتیجه هستید.
صبور باشید. بدانید اجرای این روش ها نیازمند صبر، تمرین و ممارست می باشد پس دلسرد نشوید و این تمرینات را با آرامش به انتها برساند
منبع :گاهنامه سروش بهداشت


برچسب ها: خشم، آرامش، اعتماد به نفس، تجسم خلاق، استاد آرام،