تبلیغات
تست روانشناسی اضطراب ،افسردگی ،خشم ،دلهره، اضطراب و فشارهای روانی - مهارت های مقابله با خشم
تاریخ : شنبه 26 دی 1394 | 04:45 ب.ظ | نویسنده : دکتر جمشید آرام
مهارت های مقابله با خشم

خشم چیست؟

خشم هیجانی نافذ و فراگیر است. وقتی از افراد خواسته می شود جدیدترین تجربه هیجانی خود را بازگو کنند خشم بیش از همه به خاطر می آید. خشم از ممانعت و ناکامی ناشی می شود، مثل زمانی که نیروهای بیرونی جلوی برنامه ها و هدف های فرد را می گیرند.همچنین خشم از خیانت در امانت، بی اعتنایی، انتقاد ناحق و دلخوری انباشته شده ناشی می شود. زیربنای خشم این عقیده است که موقعیت آن گونه که باید باشد نیست، یعنی این که ناکامی، ممانعت، دخالت، انتقاد، ناموجه است.

خشم پرشورترین هیجان است. آدم خشمگین قویتر و نیرومندتر می شود. خشم آدم ها را نسبت به بی عدالتی های دیگران حساستر می کند و باعث می شود آنها برای تلافی، ممانعت، دخالت و انتقاد دست به مبارزه بزنند.

این جمله می تواند کلامی یا غیر کلامی باشد (فریاد زدن یا کوبیدن در به هم)، مستقیم یا غیرمستقیم باشد (توانا کردن مانع یا صرف پرت کردن اشیاء). خشم به صورت بالقوه خطرناک ترین هیجان است، زیرا اهداف آن نابود کردن موانع در محیط است. فروکش کردن خشم در شرایطی صورت می گیرد که وضعیت از حالتی که نباید باشد (بی عدالتی) به حالتی که باید باشد (عدالت) تغییر کند و باید بدانیم که نقطه قوت این حس، کنترل صحیح آن می باشد. البته در این میان روش های بسیاری نیز برای کنترل خشم و غضب و مهار آن وجود دارد که آموختن آن برای همه لازم و ضروری می باشد.

ما در اینجا به بررسی برخی از این نکات می پردازیم:

میزان خشم خود را ارزیابی نمایید. تا چه حد عصبانی هستید؟ آیا کمی ناراحت می باشید؛ یا نه دچار یک خشم شدید و دیوانه وار شده اید؟! چه عاملی باعث ایجاد این حس در شما شده است؟ برای رهایی از این حس دوست دارید موقعیت را چگونه تعییر دهید؟
از ابتدا تصمیم بگیرید چه میخواهید انجام دهید؟ آیا این مسئله ارزش خشم شما را دارد؟ یا بهتر است به سادگی از آن بگذرید؟ از چه برخوردی استفاده می کنید؟ آیا می خواهید این حس را در خود گسترش داده و با آن همراه شوید؟ یا می خواهید آن را رها کنید؟
بیاموزید که در مورد احساسات واقعی خود حرف بزنید؟ مثلا بیان کنید که هنگامی که ظرفها را نشسته باقی میگذاری مرا واقعا دیوانه می کنی. همیشه نیازهای درونی و محیطی خود را بیان کنید (الان خسته ام و به یک استراحت کافی نیاز دارم). آنچه که در تصور شما به آرام کردن موقعیت کمک می کند انجام دهید( بهتر است برای جلوگیری از خشم بیشتر، اکنون این محیط را ترک کنم).
ادامه دارد...
منبع :گاهنامه سروش بهداشت


برچسب ها: خشم، هیجان، روانشناسی، تجسم خلاق، استاد آرام،